عدد # 118 MARCH 2012
Back to issue # 117 FEBRUARY 2012
Next issue # 119 APRIL 2012






BC-s-1.gif هرم براين سل
BC-s-1.gif هرم براين سل
© ® ™ © Copyright © ® ™


بص وشوف يمكن تفهم
وان مفهمتش العيب فيك ومهوش فيا
(هشام (المسيح ) - (المهدى
© ® ™ © Copyright © ® ™



اقرا الكلام و اتمعن فيه
يمكن تلاقى فكره مفيده
ياتاخده كله ياتسيبه كله
و أهو اصله كله حبت كلام

(هشام (المسيح ) - (المهدى
© ® ™ © Copyright © ® ™



© ® ™ © Copyright © ® ™







mllk-1 الملك
(12)
شعبى العزيز

فى العدد الماضى تحدثنا باختصار عن الفوائد التى ستعود على التلامذه و الطلبه و البلطجيه و اطفال الشوارع من النظام الذى اقترحه لحكم مصر بدون رئيس للجمهورية
وفى هذا العدد سنوضح ما سيعود على الشعب ككل
من نظام الحكم المقترح
ان الشعب يحيا فى تجمعات سكانيه كثيره فهناك من يحيا فى قرية صغيرة او فى نجع او فى مركز او مدينه او محافظه او غيره
و كل من تلك التجمعات يكون لها ظروف خاصة بها
و لا يعقل ان تضع جهة مركزية قواعد الحياة و ماينظمها فى كل من تلك الوحدات او التجمعات
و نتوقع ان ما يأتى مركزيا سيحقق مصالح كافة تلك التجمعات
و بالطبع هذا التوقع غير سليم
و الأفضل ان يتولى كل مجتمع او تجمع قيادة نفسه بنفسه
فيشكل سلة الحكماء الخاصة به
و تختار تلك السلة من الحكماء مجموعة الحكم الخاصة بهذا التجمع
و فى نفس الوقت يشكل هذا التجمع السكانى مجلس شعبى يراقب سلة الحكماء و مجموعة الحكم و القضاء المحلى و يعرض مطالب افراد هذا التجمع على سلة الحكماء
و لأن سلة الحكماء من المفترض ان تكون من الحكماء
فإنها ستقترح الحلول لمشاكل المواطنين فى المجتمع المحدود
فلا يضطر المجتمع الصغير الى انتظار قرار ادارة مركزية بعيدة عنه
و يلاحظ هنا ان كل تجمع يتحكم فى موارده و يعمل على تنميتها
و هكذا سيتحكم التجمع الشعبى فى مصيره بنفسه
و هذا سيحقق اكبر فائدة للشعب فى هذا التجمع
وينتج عن هذا ان سلة الحكماء و لجان الحكم وغيرها من اجهزة قومية تركز على الأمور القومية فقط التى تهم الوطن ككل
و لا تضيع جهدها و وقتها فى شئون محلية كثيرة

القضاء
بالنسبة للقضاء وحل المشاكل المحلية
يتم انتخاب محكمة فى كل تجمع سكانى
وتقوم تلك المحاكم المحلية المنتخبة بنظر المشاكل المحلية
و سيؤدى ذلك الى سرعة البت و عدالة اكثر فاعلية

العمال و المستخدمين
فى النظام المقترح سيتملك العمال و المستخدمين 30% من المصنع او المنشأة الأنتاجية او الخدمية
و سيؤدى هذا الى انتهاء الأضرابات و الصراعات و المطالبات بالأرباح و الزيادات و ما الى ذلك
و هذا سيجعل من مصلحة العامل و المستخدم زيادة الأنتاج و الحفاظ على مصالح المنشأة
و يلاحظ هنا ان 19% من ملكية المنشأة تكون للخاصة الملكية و هى أدارة مركزية ملك الشعب و يراقبها الشعب
نلاحظ ايضا ان مالك المنشأة الحالى سيحصل على قيمة ما تملكه العمال و المستخدمين و الشعب
يعنى مش حيخسر فلوسه

الفلاح و المزارع
لن تكون هناك ملكية لأى اراضى فى الوطن لأى سبب كان
وتقسم غلة الأرض بين المنتفع بألمساحة 51% للمنتفع المزارع و 30% للفلاح المشارك بمجهوده و 19% للخاصة الملكية المملوكة للشعب و التى يراقبها الشعب
و على المجتمع الذى تندرج الأرض فى زمامه توفير مدخلات الزراعة و متطلباتها مجانا و يتم خصم ما ينفق على العملية الزراعية من عائد الأنتاج الزراعى و يوزع الفائض بالنسب المذكورة
ومن انفق فى استثمار للأستصلاح او زراعة الحدائق المثمرة يتم تعويضه عن ماأنفق و يستمر فى الأنتفاع بالحديقة المثمرة او الأرض المستصلحة او المشروع الزراعى بنفس النسب و القواعد المذكورة

التعليم و المعلم
سيتم الغاء كافة امتحانات النقل و الأمتحانات العامة
وسيقتصر دور المدرسة على ماسيلى
اولا اكتشاف قدرات التلميذ و الطالب و تعريفه بقدراته و تنمية تلك القدرات
الدور الثانى هو اكتشاف المواهب و تنمية تلك المواهب
الدور الثالث هو تقديم المادة العلمية التى يرغب الطالب فى تعلمها بالشكل و القدر الذى يمكنه من اجتياز امتحان القبول فى وحدة التعليم العالى التالى للمرحلة الثانوية طبقا لرغبة الطالب الواقعيه المناسبه لقدراته
الدور الرابع تدريب كافة التلاميذ و الطلبة على مهن فنية تسمح للطالب بدخول سوق العمل فى السن الملائم للعمل اذا فضل ذلك

ونأتى هنا الى المعلم
يجب تدريب المعلم على ممارسة المطلوب منه فى النقاط السابقة
و على الشعب توفير دخلا كبيرا للمعلم حتى يتفرغ لدوره فى المدرسة طوال الوقت
و نظرا لأن التلميذ او الطالب سيلتحق بفصل المادة التى يختارها هو فإن الدارسين فى كل فصل سيسهلوا العملية التدريسية فلا يكون هناك ضغط على المعلم
و سيكون دور المعلم نقل و شرح المادة ثم اجراء اختبارات التحصيل لتعريف التلميذ او الطالب بمدى اقترابه من المستوى المطلوب لأجتياز امتحان الدخول الى المعهد او الكلية التى يرغب فيها

الطب و التمريض
ان التمريض فى الوطن يلعب دورا هاما لنجاح او فشل العلاج للمشاكل الصحية
و طبعا الفشل يكون فى حالات عديده راجعا الى ان الطبيب من صنف الدكطور و ليس الدكتور الطبيب
فالنطاسى البارع يعنى الدكتور الشاطر هو حصيلة عدة امور اساسية
الأستعداد و الموهبة الطبيعية و التعليم الشامل الكامل و العميق فى علوم الطب و التدريب الطويل تحت الأشراف ثم التدريب العملى و الممارسة المنفردة
و يضاف الى ذلك توافر الصفات الأخلاقية اللازمة للنطاسى البارع
و ان اغلب الأطباء المتاحين فى الوطن لا تتوافر فيهم تلك الصفات و المتطلبات
طيب و الحل ايه انا حاليا سأترك نقابة الأطباء و هيئات التدريس و مديرى المنشأت الطبية تختار الحل المناسب
و نرجع بقى للتمريض هناك الكثير من الممرضات و الممرضين اكتسبوا خبرات قيمه من عملهم فى الحقل الطبى بالأضافة الى تعليمهم الطبى العميق و العملى
كما ان الممارسة لمهنة التمريض يتيح الفرصة للنابه منهم و منهن ان يتعلم الكثير من اخطاء الدكطور الذين يعملون معه
فيجب على الوطن اتاحة الفرصة امام جهاز التمريض لرفع درجته ليصبح من زمرة الأطباء فيتحول الصالح منهم الى طبيب بعد الدراسة
و يصبح او تصبح طبيب عناية مركزة او طبيب تمريض او خلافه و انا متأكد ان ذلك سيحسن بسرعة و وضوح من مستوى الخدمة الطبية التى يحصل عليها افراد الوطن
يعنى باختصار
الدكتور يتعلم صح و يتدرب صح
و الممرضه او الممرض يرتفعوا الى مصاف الأطباء

الجيش
بلا شك ان الوطن يحتاج بشده الى جيش قوى و فعال
يمكنه الدفاع عن الوطن و حماية الشعب ضد التهديد الخارجى و الداخلى
و اعود هنا الى ضرورة ان تشكل كل محافظة جيشا كاملا يمكنه و حده الدفاع عن كامل الوطن
فيصبح جيش المحافظة يضم المشاة و المدرعات و الصاعقة و الطيران و البحرية و الحدود و المدفعية و كافة الأسلحة المعاونة التى يتطلبها العمل العسكرى المتكامل المستقل
و فى نفس الوقت يتم الأحتفاظ بالجيوش الحالية و تعزيزها و تطوير قدراتها
وبالطبع ستكون كل الجيوش الحالية و جيوش المحافظات تابعة لقيادة الأركان
اى ان الجميع سيتبع قيادة عليا واحدة
و يكون من واجبات جيوش المحافظات دعم و مساندة و تدريب الحرس الوطنى داخل المحافظة

الحرس الوطنى
و الحرس الوطنى يكون بديلا عن اللجان الشعبية الغير منضبطة
و يتكون من ابناء المحافظة الذين يتم تدريبهم على مستوى تدريب الجيش
و يحصلون على مقابل مادى جيد بالأضافة الى مصادر دخلهم الحالية سواء كان ذلك مرتبا او اعانة بطالة او ريع او غلة العمل الخاص
و يتكفل الحرس الوطنى بامن المحافظة بالكامل من عاصمة المحافظة الى مدنها و مراكزها و نجوعها و قراها و تتواجد فى كل مكان
و تكون مجهزة على مستوى عال يسمح بصيانة الأمن بشكل كامل لأبناء الوطن
و تتعاون و تخضع للشرطة فى وقت السلم و تتحول الى الخضوع الى الجيش النظامى فى و قت الأزمات و الحروب و الكوارث الطبيعية

الشرطة و العسس
لا بد و ان اغلب افراد الوطن يشعروا باهمية و ضرورة الشرطة
و احب هنا ان اوضح ان هناك الكثير من الضباط و صف الضباط و الجنود على درجة عالية من الخلق و المبادئ و التفانى فى العمل و احترام الواجب
و بالرغم من معاناتى الشديده شخصيا من بعض افراد بعض الأجهزة الأمنية و فداحة ما فقدته
الا ان كلمة الحق يجب ان تقال بوضوح وهى ان معظم ما اصاب افراد الوطن من عنت وشدائد يرجع الى فساد الحكم و القادة
و يجب على الشعب ان ينظر الى المستقبل و لا يظل يجتر الام الماضى فقط و يتركها تفسد حياته المستقبلة
و انا ارى انه على الشعب مساندة الشرطة و دعمها معنويا حتى يتمكن جهاز الشرطة من العمل دون ضغوط و احباطات
فيتمكن الجهاز من تطهير نفسه و تطوير نفسه ليرقى الى مستوى امال و توقعات الشعب
واقترح هنا ان يتم اعادة نظام شيوخ الغفر و الخفر و شيوخ الحارة و تطويرهم من حيث العدد المعاملة و رفع مستوى التدريب و حسن الأختيار و الرقابة الدائمه
و ان تنسيق عملهم مع و حدات الحرس الوطنى المحلية و الشرطة
سيوفر عدد هائل من الأفراد فى كافة ربوع الوطن بما يحقق درجة امن و اطمئنان غير مسبوقة فى تاريخ الوطن
و ان شعور المواطن بالأمن الفعلى الشبه كامل سيجعله يتفرغ الى الأنتاج و تنمية الوطن
و ان الأمن العسكرى و الشرطى و حدهما لن يحقق السعادة للمواطن
و انما تتحقق سعادة المواطن اذا شعر و تأكد بأنه يحصل على المعاملة العادلة من الوطن و المجتمع
و السؤال هنا كيف تتحقق العدالة لأفراد الوطن

العدالة للشعب
ان العدالة التى انادى بها هى اقرب شكل من العدالة المنشودة من اى انسان
لن يجوع المواطن
فالنظام الملكى سيتيح مايلى
لن يشعر المواطن بافقر و الحاجة

كل فرد فى الوطن سيحصل على و جبة افطار يومية مجانا
كل فرد من المواطنين سيحصل على وظيفة بأجر عادل
و علينا ان نضع فى اللأعتبار ان الخاصة الملكية
ستستكمل دخل كل فرد ليصبح دخله الشهرى بحد ادنى عادل بغض النظر عن العمل الذى يقوم به المواطن و دخله منى هذا العمل و سواء كان يعمل فى اجهزة الدولة او القطاع الخاص او يعمل و حده مستقلا
و يكون الدخل العادل من حق كل مواطن و مواطنه منفصلا منذ مولده و حتى و فاته
و الدخل العادل و ان كان يمنح الى كل مواطن و مواطنه منفردا
الا انه يختلف باختلاف السن و باختلاف الحالة الصحية
و نعنى بذلك ان يحصل المريض على دخل اكبر و خدمات مجانيه و رعايه ويكون كل ذلك بالأضافة لدخله العادل

اصحاب المعاشات و كبار السن
كل صاحب معاش يحصل على اجر عادل شهرى لايقل عن خمسة اضعاف الحد الأدنى للدخل فى الوطن بين البالغين
و يضاف الى ذلك منفصلا اى معاشات او تأمينات يحصل عليها
و فى حالة كبار السن يضاف الى الحد الأدنى المذكور
خدمات ورعاية اجتماعيه و منزليه و صحيه كامله شامله و يكون كل ذلك مجانا سواء تم ذلك فى مكان سكن المسن او المريض او فى دور الرعاية التابعة للخاصة الملكية المتاحه للكافه مجانا تماما
و يعامل ذوى الأحتياجات الخاصة نفس معاملة كبار السن و العجزة
كما يتلقى مصابى الجيش و الشرطه نفس المعامله بالأضافة لما هو مقرر لهم حاليا

كما ان علينا ان نضع فى الأعتبار ان الدخل العادل سيشمل كل مواطن بغض النظر عن سنه او جنسه او صحته او مكانه
كما ان علينا ملاحظة ان الخاصة الملكية ستوفر اعانة بطاله لكل من يترك عمله لأى سبب كان بما يوفر للكافة دخلا بحد ادنى
و ان علينا ايضا ملاحظة ان كل افراد الشعب سيحصلون مجانا على مقنن الخبز اليومى و الزيت و السكر و الشاى مجانا و بلا مقابل

يعنى محدش بقى يعتصم او يضرب او يقطع طريق او ويهبل اى هبل علشان يتثبت او يتعين او ياخد اجر اكبر او لأى حاجه تانية

و بما ان كل مواطن حياخد حقه المادى تالت و متلت
يبقى من يتظاهر او يعتصم او يضرب عن العمل او يعطل الحياة او العمل او الأنتاج او المواصلات الخ
فسيتم معاقبته بقسوة ووحشية تامة ليرتدع و يرتدع غيره من الجيعيدية و الغوغاء و السوقة و المخربين و العملاء و الفلول
حتقول ده انا من حقى اتظاهر و اعترض و احدف طوب و احرق و انهب
شوف ياحبيبى منك له
فى الوطن تحت قيادتى لن يكون ذلك
طيب ليه هوه افترا او ديكتاتوريه او تسلط
لأه ياحبيبى لأنى سأشكل فى كل تجمع سكانى و حدة لتلقى التظلمات و فحصها الفورى و عرضها الفورى على القضاء المحلى المنتخب من المجتمع المحلى لفحص حقيقة الشكوى او التظلم و احقية الشاكى فيما يدعيه
و على تجمعك السكانى علاج و ازالة اسباب الشكوى او التظلم فور صدور قرار القضاء المحلى بأحقية الشاكى او المطالب
يبقى حتعمل فوضى و هيجان ليه
هل هى فقط بلطجه و تجرمه و قلت ربايه
اذا كان الأمر كذلك يبقى مجتمعك يهرى بدنك و يربيك
و مترميش بلاك على الوطن سواء كان بللاء حقيقى فتنصف lk مجتمعك و ناسك او بلاء متصور و متخيل فيفوقك مجتمعك بالذوق او بالعافيه
فهمت يا جيعيدى يا سوقه يا يادهمائى يا فوضوى يا متخلف يافلول


الأسكان
من ضمن العدالة التى سأوفرها لأبناء الوطن
حق السكن فى مكان ملائم
ويكون ذلك عن طريق بناء احياء فى المناطق الصحراوية
و يبدأ ذلك بانشاء شبكة المياه و الصرف الصحى و الكهرباء و التليفونات ثم انشاء الطرق المعبدة و خط سكه حديد يرتبط بالشبكة القومية للسكك الحديدية
وتقام كل الخدمات من متاجر و عيادات و مدارس و مقاهى و دور خياله ووحدات اطفاء و شرطة و حرس وطنى و مبانى ادارية و بعد تمام بناء كل ذلك و عملها
يلى ذلك بناء بيوت من دور واحد يضم كل بيت حجرتان ومطبخ و دورة مياه
و توزع تلك المنازل على المواطنين مجانا و بلا اى ايجار
و لا يتملك المواطن الأرض او المبنى و انما له فقط الأنتفاع المجانى
ولا يتم توريث الأنتفاع و لا يجوز تأجير بعض او كل المنزل
و لا يدفع المنتفع اى اموال الا استهلاكه الفعلى من الكهرباء و المياه و الغاز
وتقام المشاريع و المصانع و المنشأت الخدمية و تكون لصيقة بالتجمع السكانى و توظف من سكان التجمع السكانى

و يتم تجهيز مناطق اخرى لمن يرغب فى البناء فيمنح الأرض مجانا و لا يجوز تأجير جزء او كل المبنى و لا يتملك الأرض و يجوز توريث المبنى للورثة الشرعيين المقيمين فى العين اقامة مستقرة
و الا عادت ملكية المبنى الى الشعب

يلاحظ هنا اننا قررنا تحدديد حد اقصى للأيجارات فى كل انحاء الوطن و علشان منضيعش و قتنا اقرأ ما سبق نشره
القاعده التى يجب ان يضعها الجميع امام عينه انه لا يجوز لمواطن ان يستغل باقى المواطنين
و سيحظر تماما بناء اى مساكن فارهة او فاخره و توجه موارد الدوله الى فائدة الشعب


الرأسمالية الوطنية و الصناعة و التجارة

ان الصناعة و التجارة و الخدمات هى اساس اقتصاد الوطن
فهذه الوحدات تقدم مايسد حاجة المجتمع و هى مصدر دخل المجتمع
و ان نظامى سيراعى ان تستمر تل الوحدات فى العمل بفاعليه
و ان كنا سنجعل 49% من ملكية كافة الوحدات تنتقل الى العمال و الشعب
يجب ملاحظة الأتى
ان صاحب رأس المال سيسترد قيمة ماتم نقل ملكيته الى الشعب
انه سيكون له القرار فى ادارة الوحدة بما يحقق اتمرار الوحدة و الربح
يعنى صاحب المال لن يظلم و لكن الشعب مش حيسيبه يظلم كمان
و لصاحب المال تبعا للوضع الجديد التخلص من الفرد المناكف او المهمل او الكسول او قليل الأدب او المشاكس
فتعمل الوحده بشكل افضل و يزداد الأنتاج
اما الفرد فسوف يحصل على اعانة بطاله تتيح له حياه كريمه حتى يتم توفير عمل اخر له
يعنى محدش حينضر


مع تحيات هشام العيسوى
ملك مصر وشمال أفريقيا و ألشام
© ® ™ © Copyright © ® ™
دا المسيح نطق
و المهدى كمان
(هشام (المسيح ) - (المهدى
هشام العيسوى
ملك مصر وشمال أفريقيا و ألشام
me2.jpg
© ® ™ © Copyright © ® ™





العهد الملكى
شوف يا شعب
انا مش عايز منكم اى حاجه
بس انا فرصتكم الوحيده وقدركم اللى ستذهبوا اليه ان اجلا او عاجلا
اذالحقتم تستفيدو منى
حتتحقق كل امالكم بسرعه و بشكل غير متصور منكم
ليه لأنى مشباقى على حاجه او على حد فكل من سيقف فى طريق تحقيق مصالح الشعب او يعطل القرارات و النظم التى ستوضع
سوف اسحقه فورا مهما كان مكانه او مكانته او نفوذه او عزوته
فأنا للأسف ليس لدى رحمه اوشفقه فيما يتعلق بتحقيق العداله لهذا الشعب المظلوم
فأنا هدفى ان يكون المواطن فى هذا الوطن افضل مواطن فى العالم من حيث المعامله العادله والأحساس الفعلى بالكرامة و العزة
و يحيا افضل حياه ممكنه فى المنطقه المحيطه بنا
فكل مواطن مهما صغر او كبر ومهما تبسط قدره او تعظم ومهما تواضع شأنه او عظم شأنه
فلن يجوع و لن يعرى ولن يفتقر او يحتاج او يشعر بالعوز
كل مواطن سيشعر بحق انه الملك فى هذا الوطن
و سيشعر ويقتنع عمليا انه يملك مقدرات نفسه و يملك صناعة مستقبله بنفسه
و لن اسمح لأجنبى قرب او بعد بالتواجد فى هذا الوطن فيسرق خيراته و يستعبد مواطنيه و يخدع شعبه
و مش عايز حد يغنى عليا ويقولى ده مستثمر ده بيوفر فرص عمل ده بيصدر ده بينيل و كل الكلام المسموم الكاذب الشرير
انا مش حتكلم كتير هنا لأنى ليس فى يدى اى شىء
لكن صبركم لو اراد الشعب انى امسك السلطه فالويل و الثبور و عظائم الأمور لمن يظلم الشعب او الذى يحرمه من حقه
او من يتأمر على الوطن و مصالح الشعب
يا ويلكم و سواد ليلكم

شعبى العزيز طبعا بعد ما شفت الكلام اللى قلته فى الغالب
حتقول ده مش ممكن يمسك الوطن
وهوه ممكن يسيبوه ينصرنى و يدينى حقى و يدافع عن مصالحى
ده كلام ولا فى الأحلام

و الحقيقه انا برضك شايف كده لأن المستفيدين من ظلم الشعب اقوياء و شداد و مسيطرين
و الأهم انكم شعب تعود على الخنوع و الخضوع و الحياه كعبيد للحاكم الفرعون
فستفضل اغلبية الشعب ان تختار و احد من المرشحين الوقيع يتفرعن عليكم و يذل فيكم وتقعدوا تشتكوا كمان سبع تمن سنين
و تقولوا بس لما تيجى الأنتخابات تانى
و برضك حتعيدوه و حتستمروا تاخدوا على قفاكم و اللى يعترض يبقى بالجزمه
ماهوه تاريخ و طبع فيكم
طيب انتم عندكم وقت تجربوا وتستنوا ياعالم ياتيجى يامتجيش
موت ياحمار عل ما يجيلك العليق
يعنى الشعب حيموت قبل ماينول المنى
و نقول
نخيت ياجمل ومنلتش الأمل

و عليكم منده بأيه
ما انا قدامك اهوه وعندى الحل و جاهز من مجاميعه
بس فيه مشكله واحده بسيطه
و هى انى مش عايز ارشح نفسى
طيب ماهو الحل
ذى ماسبق و ان قلت لكم
عليك ان تنزل الكلام اللى بتقراه و ما نشرته من قبل عن الملك و العهد الملكى
و بعد كده وزعه على صحابك و معارفك و انشر شعار
هشام هو الحل
في كل مكان على التى شرتات و على الحيطان و اليفط و قمصان النوم و كل مكان
و التلامذه يهتفوا فى طابور الصباح
هشام هو الحل

وده علشان المرشحين الوقيع اللى ناوين تختاروا منهم يقروا العهد الملكى و يزايدو عليه
و هو المطلوب ياشعب و يبقوا يورونى شطارتهم

و علشان اطمئن بعض المتشككين احب اوضح ليهم التالى
اذا اخترتنى ملكا و جبتنى ملكا فهذا يعنى انك انت بقيت الملك و الشعب بقى الملك
و انا سأسعى من اول يوم لنقل كامل السلطه الى الشعب
فكل تجمع سكانى سواء كان عزبه او قريه او اى مسمى اخر اذا نجح المواطنين فيه فى تكوين سلة الحكماء و لجنة الحكم و انتخب القضاه المحليين و شكل مجلس الرقابه الشعبيه
سوف يتسلم فورا حكم نفسه من كافة النواحى ماعدا الجيش و الشرطه و الحرس الوطنى و الشئون الخارجيه فدول حيكونوا تحت سلطات الوطن الشعبيه

يعنى كل اموركم حتبقى فى ايديكم
و اذا تأخر التجمع السكانى فى عمل ذلك تتدخل المحافظه لتوفير هذا النظام من السكان المحليين
و تنقل السلطات الى التجمع السكانى فورا

شفتم بقى انى مش عايز اعمل ملك عليكم
و فى جميع الأحوال سوف اترك مسألة الملك بمجرد تحقيق ما يلى

اعادة الأموال المنهوبه

القصاص من كل من اجرم فى حق الشعب بأى شكل من الأشكال

نقل الأداره العليا و الوسطى الى شباب الوطن

تطهير كافة اجهزة الوطن التنفيذية و التشريعية و القضائية من الفلول و انصارهم

انهاء تواجد المستغلين الأجانب و اعادة كل خيرات الوطن الى الشعب

فإذا تحقق ذلك خلال اشهر بسيطه و تسلم الشعب الأمور فى يده
ساقول لكم سلامو عليكم

اذا لم يتحقق كل ذلك خلال سنتين من ملكى
سأسلم الأمور الى الشعب ليستكملها بنفسه
و اقول لكم ايضا سلامو عليكم و كل حى يروح لحاله بقى

و علشان اطمنكم اكتر احب اقول ليكم الأتى

انا غير متزوج
و ليس عندى اولاد
وكل اخواتى ماتوا
واللى خلفونى ماتوا
يعنى محدش حيطمع فى منصب او حاجه

الحاجه الأهم انى مش عايز اى مرتب او مخصصات او بدلات او سكن او خدم او حشم او حرس او اى حاجه من الوطن او الشعب
يعنى مش حكلفكم سحتوت واحد

حتقولوا اله امال حتعيش ازاى
حأعيش زى الناس ماهى عايشه و انا بقالى سنين طويله فى الفقر
فتعودت عليه و اصبح له معزة خاصه
و اعتقد انه بيعزنى جدا و مش ناوى يسيبنى و طبعا انا متهونش عليا العشره و اهو قاعد و اتعودنا على بعض


و انا ساكون فى منتهى السعاده لو سلمت كل السلطات الى الشعب
و تفرغت انا لدراساتى و مؤلفاتى و اختراعاتى العبقريه
و كل واحد فيكم بعد ما بقى الملك يتحمل بقى قرفكم وبلاويكم بواسطة الأجهزه الشعبيه
و تحلوا عن سمايا و تسيبونى فى حالى
الا اذا الا اذا
الا اذا ايه

الا اذا قرر الشعب انه يحاكمنى للفظائع التى اقترفتها فى سبيل نقل الملك الى الشعب كما اوضحت
و هنا ليس عندى مانع ان يقوم الشعب بتعذيبى و اعدامى فى ميدان التحرير

ايه رأيك بقى ياسيد ويا سيده هل فيه عرض احسن من كده

طبعا انت مش مصدق و انا احب اقولك حاجه حتصدمك
الشعب الجاهل الأهبل حيختار برضك رئيس جمهوريه نص لبه
و سوف يسوم هذا الفرعون الجديد الشعب كله اشد العذاب و الذل و الهوان الأذلى
هل ذلك لأنكم عبيد منذ فرعون يوسف و اتعودتوا على العبوديه و بقت فى تكوينكم الجينى

ام لأن اغلبكم اجهل من دابه و مهوش عارف السما من العما
ام لأنى ارى اغلبكم حائر بائر لا يأتمر لرشد, و لا يطيع مرشدا
و البائر هو التائه الحائر و الرشد هو ما اقول و المرشد هو انا طبعا

على اى حال ياشعب دى فرصه مش حتجيلك تانى ابدا
و عقلك فى راسك اعرف خلاصك
و اللى حتختاره هوه اللى حيمشى
و حتدفع تمنه حتدفع

و اخيرا اهتفوا بعلو حسكم

هشام هو الحل
هشام هو الحل

مع تحيات هشام العيسوى
ملك مصر وشمال أفريقيا و ألشام
© ® ™ © Copyright © ® ™
دا المسيح نطق
و المهدى كمان
(هشام (المسيح ) - (المهدى
هشام العيسوى
ملك مصر وشمال أفريقيا و ألشام
me2.jpg
© ® ™ © Copyright © ® ™





(February 2012)
(From Boss114 November 2011)
من العدد 114 من مجلة بص وشوف

الى الفلول و من يضر بالوطن
يأهل مصر أنا ملككم المرهوب و المحبوب هشام العيسوى
انا ابن جلا وطلاع الثنايا متى اضع تاج مصر تعرفونى
والله يأهل مصر: إنى لأرى رءوسا قد اينعت و حان قطافها , و انى لصاحبها و قاطفها و قاطعها
والله لكأنى انظر الى بحر من الدماء بين العمائم و اللحى و اربطة العنق.
إن شعب مصر قد نثر كنانته بين يديه فعجم عيدانها عودا عودا فوجدنى أمرها عودا , و وأشدها مكسرا , فوجهنى الشعب اليكم ورماكم بى
يأهل مصر يأهل الشقاق و النفاق ومساوىء الأخلاق
إنكم طالما أوضعتم فى الفتنة و اضجعتم فى منام الضلال واتبعتم الفسدة من الحكام وساعدتموهم وسننتم سنن الغى منذ انقلاب 1952 و زدتم و افتريتم فى عصر مبارك المعزول و بطانته و ساسته و احزابه العفنيين
يأهل مصر كنتم أهل قرية امنة مطمئنة يأتيها رزقها رغدا ومن كل مكان فكفرت بانعم الله فأتاها وعيد القرى من ربها فخرج زرعها نكدا و زريتها نكدا و حبطت اعمالها و قل رزقها و قست الحياة على عموم الشعب بخصوص اعمال الظلم و الفساد
فآستوثقوا و اعتدلوا ولا تميلو و اسمعوا و اطيعو
إنى و الله لا أحلف إلا صدقت و لا أعد إلا وفيت و أعلموا أن ليس منى الإكثار و الإهذار ولا الفرار من مواجهة الأشرار
أيها الناس من اعياه داؤه فعندى دواؤه ومن استطال اجله فعلى ان اعجله و من ثقل رأسه وضعت عنه ثقله و من استطال ماضيه المظلم الفاسد العفن قصرت عليه باقيه
إن للشيطان طيفا و للسلطان سيفا و لى مقصلة و مشنقة و سيفا
إنى أنذر ثم لأنظر و احذر ثم لا أعذر و أتوعد ثم لا اعفوا
إنما افسدكم ترنيق ولاتكم ومن آسترخى لبه ساء أدبه وحق عقابه
فمن عصانى منكم لأضربن عنقه و اعناق اسرته و اقاربه و انسابه و لأصادرن ماله و املاكه هو و اسرته و اقاربه و انسابه

من يومنا هذا و جب ضرب عنق كل من روع الأمنين
و كل من يتعدى على بيوت العباده المسيحيه أو اليهوديه أو الأسلاميه أو غيرها من ديانات شعب مصر و جب ضرب عنقه
و كل من قطع طريق لأى سبب كان و جب ضرب عنقه
كل من تظاهر بدون تصريح او فى مكان غير المصرح به و جب ضرب عنقه
وكل من نهب او سرق مال الشعب و جب ضرب عنقه
و كل من تعدى على قاضى فى محكمه او على مبنى محكمه او مبنى حكومى او عام و جب ضرب عنقه
و كل من تعدى على شرطى او جندى فى الجيش اثناء تأدية و ظيفته او على مبنى شرطى او موقع عسكرى و جب ضرب عنقه
و كل من اضرب عن العمل و عطل الأنتاج او تعدى على وسائل الأنتاج و مواقعه و جب ضرب عنقه


هكذا سأطارد من يعصانى

BEAR5.gif  دب قطبى


فيما يلى و سائل التعامل مع المعوج و العاصى و قليل الأدب و كل من يلقى حجرا او ماده حارقه او يستخدم المفرقعات او اى سلاح فى اى تجمع و لو كان احتفالى

Mkslh-2 مقصله


اعداء الشعب فى طريقهم مصيرهم الحتمى و الوحيد
و للعلم كلهم رايحين رايحين لأن اعمالهم السوده هى اللى مشيتهم فى السكه دهيه

Art61 سكت اللى يروح و ميرجعش


و بالطبع بعضهم لمركزهم الرفيع يحتاجون لمكان خاص يتبوؤه وهو كما تروه

art213 كرسى كهربائى


و مش عايزكم تتزاحموا و تتدافعوا علشان تتبوؤا فأنا مجهز لكم عدد كافى اعداد كافيه لكم و لكل بتوع مجالس السلمى اللى حتكون مضربه حسب ماهو و و و ولا بلاش كفايه كده

art214 كراسى كهربائية


الشعب يرقص فرحا بعد ما قرأ الكلام اللى انا قلته

goat2.gif تيس

اما من لم يرتكب مخالفات جسيمه فى حق مصر او شعبها و ابدى عدم الطاعة و الأحترام للمجتمع و قواعده فسيتم التعامل معه بالوسائل التاليه

Karabeeg Sodani1  كرابيج سودانى



من سبق ذكرهم و هم يبحثون عن الهروب بجلدهم و رقابهم
Cartoon_dog.gif كلب

من سبق ذكرهم و فلول النظم السابقة و اساطين الأجهزة الأدارية فى مصر و من تتعارض مصالحهم مع مصالح الشعب و هم يعبروا عن مكنون شعورهم نحوى

welcome حبايبى الحلوين يستقبلونى


وبالرغم من ما يواجهنى حاليا و ما سيواجهنى مستقبلا الا اننى سوف اصمد فى الكفاح ضد وحش الفساد وساقطع كافة رؤوس الفساد فى مصر كما تشاهدون فى ما يلى

B143.gif ملائكه ضد التنيين

(From Boss114 November 2011)
من العدد 114 من مجلة بص وشوف



مع تحيات هشام العيسوى
ملك مصر وشمال أفريقيا و ألشام
© ® ™ © Copyright © ® ™
دا المسيح نطق
و المهدى كمان
(هشام (المسيح ) - (المهدى
هشام العيسوى
ملك مصر وشمال أفريقيا و ألشام
me2.jpg
© ® ™ © Copyright © ® ™

(February 2012)
© ® ™ © Copyright © ® ™
© ® ™ © Copyright © ® ™


© ® ™ © Copyright © ® ™
سوريا وبشار
يا شعب الشام لما كلمتكم من كام سنه و قلت ليكم انى عايز اضمكم لمملكتى
طنشطوا و قلتم لا بديل لبشار
طيب اهوه بشار عمال يقتل فيكم و يدبح عيالكم و يغتصب نسوانكم و يهدم بيوتكم
شفتم بقى اللى بيتبطر على النعمة بيجراله ايه

و الأن بشار بشار ليه كده يابشار اهو انت خليتنى احكم عليك بالأعدام
وده حيحصل حيحصل و انت اللى جبته لنفسك

هوه انا مش كنت كتبت ليك قبل كده ونبهتك لخطة القضاء على الجيش السورى فى لبنان وطلبت منك ان تنسحب فورا وسمعت كلامى و تم انقاذ الجيش السورى من دمار مؤكد
و بعدين كتبت لك و قلت تعطى للأقليات اعتراف و حكم محلى حتى تهدأ الأمور و تستقر سوريا
فمسمعتش الكلام ومشيت خلف الجزارين و السفاحين
و وصلت بالأمور الى نقطة اللاعودة
و الأن فات الميعاد و بقينا بعاد و تم الحكم عليك بالأعدام من قبل محكمة الشعب
مبسوط يا بشبش اديك رحت فى ابونكله
و النكلة هى عمله قديمه اقل من التعريفه اللى هوه خمسه مليم و المليم كما لايعرفه الشباب هو واحد على ميه من الجنيه
و للعلم لما كنت صغير فى السن و ده كان من سنوات طويله كان المليم له قيمه كبيره فكان ممكن تشترى بيه نداغه يعنى مستيكه يعنى لبان او ربسوس او عسليه او مصاصه او كام بليه تلعب بيهم طصه و شبر
وكانت مليمات قليله تكفى لشراء سندويتش فينو و فيه جبنه بيضاء او رومى و يفضل من التعريفه مليم و لا اتنين تشترى بيهم لب او سودانى وتحط فى الحصاله المليم اللى فاضل

ونرجع الى سوريا حكمت محكمة الشعب باعدام كافة افراد الفرقه الرابعه المدرعه وهذا حكم نهانى و سينفذ سينفذ
و يمكن العفو عنهم اذا ضربوا ماهر الأسد بالنار كالكلب المسعور و قتلوا كل الضباط التابعين لبشار و الجنود اللى بيؤيدوهم
و لا بد لصدور العفو ان ينضم من بقى بكامل اسلحتهم و معداتهم الى الثوار
عايزين تعيشو اديكم عرفتم كيف السبيل
عايزين تعدما و كل افراد اسركم و بعدها تروحوا جهنم و بئس المصير خليكم ورا ماهر الأسد و بشار الأسد و كل الأسود اولاد اللبؤه
ودى مش شتيمه هيه ام الأسد ايه فرخه ولا معزه
يعنى مغلطناش

مع تحيات هشام العيسوى
ملك مصر وشمال أفريقيا و ألشام

دا المسيح نطق
و المهدى كمان
(هشام (المسيح ) - (المهدى
هشام العيسوى
ملك مصر وشمال أفريقيا و ألشام
me2.jpg
© ® ™ © Copyright © ® ™




محكمة الشعب

كما شاهد الجميع تم تهريب متهمين اجانب من مصر
حتقوللى و يقوللى غيرك ماهى المشكله و فيها ايه ياسيد دولم ضيوف عندنا و المسامح كريم و يابخت من بات مظلوم وولا بات ظالم
انا ماليش دعوه بالكلام ده كله انا اللى اعرفه ان هناك متهميت اتمسكوا فى تهمه و تم تقديمهم الى محكمة الجنايات
و ما وصل للجميع ان دول جابوا فلوس كتيره وسلموها بطرق غير سليمه لناس فى البلد و ان تفتيش مقارهم و مكاتبهم و مخابئهم كشف عن مستندات خطيره منها خرائط تقسيم مصر الى دويلات
وكل ذلك اذا ثبت صحته من الأمور التى تدخل تهديد فى امن الوطن
كما ان الأفراج بكفاله يستوجب على المتهم التواجد داخل مدينة محدده و يحد من تحركه حتى داخل الوطن
و الأفراج بكفاله غير الأفراج النهائى و تبرئة الساحة
فالمحكمه تحدد الكفاله لكى تضمن حضور و تواجد المتهم خلال المحاكمه
و من المنطقى ان البرىء لا يهرب الأ اذا استشعر ظلما مؤكدا متوقعا
على اى حال جاء السماح بسفر الهاربين اللاجئين الى داخل السفاره التابعة لدولة الشر اياها
كل ذلك تم وحدث وخلاص
انا حأعمل اللى عليا و قدمت كل المتورطين فى هذا الأمر الى محكمة الشعب التابعه لى
علما بأن قائمة المتورطين تشمل عددا كبيرا من الكبار و المتاخن
وسنرى ما ذا سيحدث فى الأيام القادمة
و سنعود الى هذا الأمر فيما بعد


مع تحيات هشام العيسوى
ملك مصر وشمال أفريقيا و ألشام
ا المسيح نطق
و المهدى كمان
(هشام (المسيح ) - (المهدى
هشام العيسوى
ملك مصر وشمال أفريقيا و ألشام
me2.jpg
© ® ™ © Copyright © ® ™





(2)
مجلس الشعب
عزيزى المجلس انا شايف انكم بتعملوا مجهود مش بطال بس لسه مظهرش نتيجة عملكم
احب هنا ان اوضح موظفين المجلس و هم من الفلول بعقدوا الأمور ليكم و يعطلوكم
انتم مجلس تشريعى غيرو بكره لوايح المجلس و القوانين اللى مش عجباكم
و اشتغلوا شويه بنتائج محسوسه دى الناس كفرت


مع تحيات هشام العيسوى
ملك مصر وشمال أفريقيا و ألشام
ا المسيح نطق
و المهدى كمان
(هشام (المسيح ) - (المهدى
هشام العيسوى
ملك مصر وشمال أفريقيا و ألشام
me2.jpg
© ® ™ © Copyright © ® ™




يامجلس الهنا

يامجلس الهنا
انشلله كنت انا
القعده على الدكك
كانت كل الأمل
واديك قعدت فيه
طب قول عملت ايه
اذنت بالأدان
هل ده هوه المكان
وبعد ماقالوا احلف
بان كل التخلف
بعتوك هناك عشان
جهلك قوام يبان
لابسين اخر حلاوه
وعقول فيها طراوه
و بدال ماتقوم تحل
تقول كلام ممل
و يقول اصله جديد
محتاج وقت مديد
وقت عمال يفوت
وشعب راح يموت
يابو دقن جنان
مليانه سبان
شعبك صدمان
شعبك غلبان
لو وقتك فات
و شعبك مات
لا الدكه حتنفع
ولا دقن حتشفع
الشعب حيدبح
و الدم يطرطش
يابو دقن جنان
مليانه سبان
فى مجلس الهنا
انشلله كنت انا



مع كامل احترامى لذقون الأزهر و الكنيسه
و ذقون الجوامع و الكنائس
و ذقون باقى العلماء

كما احب ان اعلن احترامى وتقديرى للأخوان المسلمين و السلفيين
و لكل من له نبى وبيصلى عليه

وكذلك السادة نواب الشعب المحترمين
و انا شخصيا اراكم كلكم محترمين
ولا اعرف رأى الشعب ابقوا شكلوا لجنة تقصى حقائق



مع تحيات هشام العيسوى
ملك مصر وشمال أفريقيا و ألشام

دا المسيح نطق
و المهدى كمان
(هشام (المسيح ) - (المهدى
هشام العيسوى
ملك مصر وشمال أفريقيا و ألشام
me2.jpg
© ® ™ © Copyright © ® ™




كتاب العدد


فيما يلى ملخص لبعض اجزاء هذا الكتاب


كانت الأساطير لدى الأنسان الأول و الحضارات القديمة هى الخيال العلمى لتلك الأزمنه
و بفحص ما وصل الينا من اساطير قدماء المصريين و الأغريق و الرومان والهند و الفرس و حضارات اسيا
نجد هناك اساطير غريبة و ان كانت متشابهة فى افكارها الأساسية و فى حبكتها القصصية الأدبية
وقد يدل ذلك من ضمن ما يدل عليه الى انه كان هناك طواصل بين التجمعات البشرية و ان البشر يتناقلون الأفكار ويعدلوها
إلا ان فحص اساطير الشعوب المنعزلة عن العالم القديم مثل اساطير هنود الأمريكتين و سكان استراليا و نيوزيلاندا و نيوغينيا الأصليين و جزر الباسيفيكى النائية نجد ان اساطيرها تحمل عددا كبيرا من الأفكار و الحبكات القصصية الأدبية المتشابهة مع اساطير الحضارات المتصلة ببعضها البعض فى العالم القديم
و يدل ذلك على ان الأساطير ماهى الا نمطا من الخيال العلمى الذى يترجم تصورات البشر و تخيلاتهم
ونلاحظ ان الكثير من الأساطير ذات طابع دينى بشكل او اخر مما يدل على قدم التفكير الأنسانى فى المسائل الدينية
وكمثال لأساطير الخيال فى منطقتنا
المقامات
كتب الف ليله و ليله
سيرة عنتره بن شداد
سيرة بنى هلال
سيرة سيف ابن ذى يزن
الأميرة ذات الهمة
و غيرها
كما اننا نجد كتب عديدة تدخل فى نطاق القصص الخيالى و التصورات الأنسانية التى يمكن ان نصفها بالخيال العلمى
فنرى كتبا مثل
رسالة الغفران للمعرى
رسالة حى بن ابى يقظان لأبن طفيل
كليلة و دمنة
الف ليله و ليله
و غيرها
و تتصف الأساطير بوجود كم ملحوظ من الخيال الجامح "الفانتازيا"و تعبر عن حلم انسانى ورغبته فى تخطى حواجز الزمان و المكانى
و ليس بالضرورة ان يكون ذلك الخيال و التصور مبنى على اساس تجريبى رياضى علمى او منطقى
بل يكون مجرد تصور عقلى بنيت عليه كلمات ووصف وسرد فى شكل من الأشكال
و ما الأديان الا احد اشكال الأساطير , التى اذا جردناها من المعتقد و التعصب التبريرى , لوجدناها قصص و حكايات و اساطير تسمح و ترمى الى توارث فكر انسانى ذو اهداف اصلاحية اجتماعيه و اهداف تنظيمية للمجتمع الأنسانى
و ايضا افكار تفسيرية او تبريرية لظواهر طبيعية غامضه امام البشر فى هذه الفترة الزمنية المواكبة لنشأتها
و لا يعنى ذلك ابدا ان تكون تلك الأفكار المكونة لعقيدة ما تخالف الحقائق العامة او ناموس الطبيعية
كما اننا لاننكر او نستبعد ان تكون بعض تلك الأفكار او كلها
قد نقلت بشكل من الأشكال و أسلوب من الأساليب الى شخص او جماعة من خارج التجمع البشرى
او ان تلك الأفكار , و ان كانت قد وردت فى الفكر البشرى خارج نطاق العقيدة اولا , قد تم تجميعها و صقلها ووضعها فى شكل من الأشكال بواسطة قوة او كائن او مخلوق روحانى غير يشرى و هو الذى قام بنقلها الى التجمع البشرى بهدف اعادة التجمع البشرى الى اتجاه افضل فى تصور تلك القوة او الكائن او المخلوق

و ادب الخيال العلمى كما نسمى الأساطير فى العصر الحديث
هو تعبير عن احلام البشر و مخاوفهم من المجهول و تبريرهم المتصور لهذا المجهول
و نلاحظ فى حالات عديدة ان الحلم البشرى الذى تم ترجمته الى خيل علمى يتحول ان اجلا او عاجلا الى بحث علمى و نتائج علمية و انتصار علمى تطبيقى على ارض الواقع
و كمثال
البساط السحرى كان الشكل الأسطورى او الخيال العلمى لحلم البشر فى الطيران
و تحول ذلك الخيال العلمى الى الطائرة و الصاروخ
و كمثال اخر حلم امكان التجول بين اسماك البحر و الحياة تحت الماء
هذا الحلم تحول الى اساطير ثم الى قصص خيل علمى ثم و اقع علمى و عملى
متمثلا فى الغواصات و اجهزة الغطس الحر

و انا ارى ان هناك قاعدة بسيطة تحكم هذه المسائل
و هى
ان العقل البشرى يمكنه فقط تخيل ماهو ممكن
و يكون ذلك فى شكل حلم او تصور ثم يتحول الى حدوته او حكاية او قصة او اسطورة تصف هذا الحلم او التخيل
ثم تلى ذلك خطوات التفكير فى كيفية تحقيق هذا الخيال العلمى
و فى النهاية تبدأ مرحلة التجارب و التطبيق حتى يصل الأنسان الى تحقيق الحلم
و لو كان الشىء غير ممكن التحقيق ما أستطاع العقل ان يتخيله او يتصوره او يحلم به
ونصل الى القاعدة البسيطة التالية

ما يتخيل يتحقق
او
ما يمكن تخيله يمكن تحقيقه

و انا متأكد ان الكثير منكم قد فغر فمه الأن و عمال يقول هه هه هه
بطل عصر فى مخك مدام مفهمتهاش من اول مره يبقى مش حتفهمها
و حقك عليا اللى بكتب كلام مكلكع
نرجع للكلام السهل علشان منزعلش حد مننا

ان ادب الخيال العلمى قديم قدم الحكايات التى رواها الأنسان الأول حول راكية النار
و نجد من ادب الخيال العلمى صورا شتى مثل كتاب الف ليله و ليله و هو هندى الأصل انتقل الى بلاد فارس و من هناك و صل الينا
و قد تطور هذا الكتاب عبر العصور و الزمان و المكان
فتطور فى الهند ثم فى فارس و بعد ذلك فى الأدب العربى ثم فى الأدب الأوروبى الخ
و كانت كل حضارة تضيف و تلون مابه من قصص و حكايات و حواديت حسب الوان حضارتها و افكار مجتمعها الموروثة و المعاصرة لوقت النقل و التعديل
و عندما وصل هذا الكتاب الى بغداد كان يحتوى على ثروة من الخيال و الوصف لأحلام و مخاوف من المجهول و التساؤلات عن قوى الطبيعة الغامضة
و هنا يجب ان نوضح ان هذا الكتاب العامر بالخيال العلمى له اشكال متعددة و تتشابه غالبا فى موضوعاته و لكن
ليس هناك تطابق بين نسخه الحضارية المختلفة
فهناك دائما فروق و اضافات و تحابيش و حبكات قصصية مضافة او معدله
و نرى تلك الفروق بوضوح فى صورة الكتاب المصرية و المغربية و الأوروبية

و فى هذا الكتاب القيم من حيث الخيال العلمى حكايات عن الجن و العفاريت و المخلوقات الغريبة المؤزية و النافعة
و نجد ايضا المخلوقات الغريبة مثل الحصان الطائر و التنانين و طيور الرخ و العمالقة و الغيلان و خلافه من حيوانات و كائنات اسطورية
كما جاء و صفا لأدوات و اجهزة كانت حلما فى زمان كتابة تلك الحكايات من الخيال العلمى مثل
البنورة المسحورة التى ترى الشىء او الشخص فى مكان اخر
و طاقية الأخفاء
و المصباح السحرى
و غيرها من العجائب و الخوارق التى كانت تتحدى المعروف و المألوف فى الطبيعة المحيطة بالبشر وقت الكتابة
كما جاء الكتاب بالتخيلات و الأحلام عن مركبات كيميائية سحريه
منها ما يجلب الحب ومنها ما يجلب الكراهية و النفور
و غيرها تجلب القوة الخارقة او تعيد الشباب بعد المشيب
بل انه وصفت ادوي اسطورية تسمح بالموت المؤقت ثم العودة الى الحياة و منها ما يشفى الآلام و الأمراض
و تركيبات سحريه تحول الأنسان الى حيوان و العكس صحيح

و من القصص العجيبه فى كتاب الف ليله و ليله قصة
عبد اله البرى و عبدالله البحرى
حيث و صف الكتاب الحياة تحت سطح الماء و فى اعماق المحيطات و البحار و صفا به الكثير من المعلومات الى لم تكن معروفة فى تلك الأوقات القديمة
و هنا نتسائل عن مصدرها و كيف عرفها مؤلف الكتاب



مع تحيات هشام العيسوى
ملك مصر وشمال أفريقيا و ألشام

دا المسيح نطق
و المهدى كمان
(هشام (المسيح ) - (المهدى
هشام العيسوى
ملك مصر وشمال أفريقيا و ألشام
me2.jpg
© ® ™ © Copyright © ® ™







قائمه بكل الكتب التى الفتها او اعددتها فنيا و الكترونيا منذ عام 1984 و حتى فبراير 2012 علما هذه القائمة لا تشمل الأبحاث و الدراسات و الأوراق العلمية التى اعددتها خلال تلك الفترة
قائمة الكتب التى الفتها حتى فبراير 2012


© ® ™ © Copyright © ® ™




شفت الكلام و ايه معانيه
زود فى فكرك و خيالك
و للا شفته بدون معانيه
و برضك فضلت على حالك
اقراه كمان و اتمعن فيه
حتلاقى دايما فكره جديده
ياتخده كله ياتسيبه كله
و اهو اصله كله حبت كلام
© ® ™ © Copyright © ® ™







الملك يخاطب الرعية 1 | الملك يخاطب الرعية 2 | الملك يخاطب الرعية 3
الملك يخاطب الرعية 4 | الملك يخاطب الرعية 5 | الملك يخاطب الرعية 6
الملك يخاطب الرعية 7 | الملك يخاطب الرعية 8 | الملك يخاطب الرعية 9
الملك يخاطب الرعية 10 | الملك يخاطب الرعية 11 |
الملك يخاطب الرعية 12

العهد الملكى
أقراء ألجزء ألأول من ألعهد ألملكى
أقراء ألجزء ألثاني من ألعهد ألملكى
أقراء ألجزء ألثالث من ألعهد ألملكى
أقراء ألجزء ألرابع من ألعهد ألملكى

مراسيم

الدستور المقترح

الخطة ابوقير

بيعة شيكاغو

مشروع هاارب السرى

العسس و الشرطة

رئيس الوزراء كيف نسد العجز المالى

رئيس مصر القادم

هشام هو الحل

مجلس الشعب الجديد 1

Life on Planet Earth نشأت الحياة على ىكوكب الأرض

كيف نحكم مصر

محكمة الشعب






دا المسيح نطق
و المهدى كمان
(هشام (المسيح ) - (المهدى
هشام العيسوى
ملك مصر وشمال أفريقيا و ألشام


© Copyright © ®









العام التاسع من النشر

العدد رقم 97 من مجلة بص وشوف - عدد يونيو 2010
العدد رقم 98 من مجلة بص وشوف - عدد يوليو 2010
العدد رقم 99 من مجلة بص وشوف - عدد اغسطس 2010
العدد رقم 100 من مجلة بص وشوف - عدد سبتمبر 2010
العدد رقم 101 من مجلة بص وشوف - عدد اكتوبر 2010
العدد رقم 102 من مجلة بص وشوف - عدد نوفمبر 2010
العدد رقم 103 من مجلة بص وشوف - عدد ديسمبر 2010

Year 2011
العدد رقم 104 من مجلة بص وشوف - عدد يناير 2011
العدد رقم 105 من مجلة بص وشوف - عدد فبراير 2011
العدد رقم 106 من مجلة بص وشوف - عدد مارس 2011
العدد رقم 107 من مجلة بص وشوف - عدد ابريل 2011
العدد رقم 108 من مجلة بص وشوف - عدد مايو 2011
العدد رقم 109 من مجلة بص وشوف - عدد يونيو 2011

العام العاشر من النشر
العدد رقم 110 من مجلة بص وشوف - عدد يوليو 2011
العدد رقم 111 من مجلة بص وشوف - عدد اغسطس 2011
العدد رقم 112 من مجلة بص وشوف - عدد سبتمبر 2011
العدد رقم 113 من مجلة بص وشوف - عدد اكتوبر 2011
العدد رقم 114 من مجلة بص وشوف - عدد نوفمبر 2011
العدد رقم 115 من مجلة بص وشوف - عدد ديسمبر 2011

2012 العام
العدد رقم 116 من مجلة بص وشوف - عدد يناير 2012
العدد رقم 117 من مجلة بص وشوف - عدد فبراير 2012
العدد رقم 118 من مجلة بص وشوف - عدد مارس 2012
العدد رقم 119 من مجلة بص وشوف - عدد ابرل 2012
العدد رقم 120 من مجلة بص وشوف - عدد مايو 2012

العام الحادى عشر من النشر
العدد رقم 121 من مجلة بص وشوف - عدد يونيو 2012